At optimere en webshop kan være en stor opgave, da der ofte er op til flere tusinde produktsider og mange kategorisider at holde styr på. Vi har stor erfaring i optimering af webshop idet vi selv har etableret og drevet en af Danmarks største møbel-webshops igennem mere end seks år.

Hvad skal der gøres specielt ved optimering af en webshop?

En vigtig del er at få struktur i siden, altså at få styr på kategorier og landingssider i forhold til de produkter man har.

En af de hyppigste fejl vi ser på webshops er plagieringer, altså sider med samme indhold i produktsortimentet. Mange fristes til blot at kopiere teksten fra det ene produkt til det andet og så bare lige ændre feks farven på varen. Der ses også ofte kopierede tekster af leverandørens produktbeskrivelser, således at den samme tekst måske findes i flere forskellige webshops og på leverandørens hjemmeside.

Også i Titles-teksten ses ofte kopierede beskrivelser i massevis og det er no go i søgemaskineoptimerings sammenhæng. Søgeords-kannibalisering ses også ofte i titles beskrivelserne. At kannibalisere betyder at bruge det samme søgeord som startord i ved flere produkter. Jeg vil vise et eksempel på hvordan en række titles laves korrekt i en kategori for barstole.

Selve kategorien hvor alle produkter er lagt ind, skal selvsagt ranke på ordet barstol/e, derfor laves titlen således:

Barstol  | Stort udvalg i barstole til køkken og baren lige her.

Herunder kommer så eksempler på hvordan vi laver titler til de enkelte barstole.

1.       Røde barstole | Køb en smart rød Kingston design barstol her.

2.       Læder barstol | Rofus design stol til baren med sort læder.

3.       Basa barstol med høj ryg – Køb online og sid godt ved baren.

Som man kan se er der ingen af titlerne der starter med barstol, da den er forbeholdt kategorien som vi gerne vil have til at ranke på dette ord. Til gengæld får vi gjort Google opmærksom på at vi har røde barstole, læder barstole og barstole.

Husk at billeder også er en essentiel del af SEO Optimering på en Webshop.

Få flere ordrer med en optimeret webshop

Når vi optimerer en webshop har vi også øjnene åbne for fejl og forhindringer der gør at kunder bliver irriterede og forlader siden inden en tiltænkt handel er gennemført. Det kan være små ting feks i betalingsforløbet der gør at en kunde bliver i tvivl og dropper handlen. Det kan også være beskrivelser i produktteksterne der er mangelfulde eller mangler den sidste opfordring til at gennemføre en handel. Selvom dette ikke direkte har med SEO at gøre er det indenfor vores rådgivningsområde.

Flere artikler: