+4542679011 mail@asmussenmedia.dk

Nager det dig når du ser dine konkurrenter i toppen af Googles søgeresultater? Hvor galt det står til og hvilke sites der gør det bedre end din? Det kan vi få et godt overblik over med en konkurrentanalyse.

Hvad bruges en analyse til?

Med en gennemarbejdet konkurrentanalyse kan vi se, hvilke søgeord dine konkurrenter dominerer på, hvem der er dine konkurrenter online og hvad de gør anderledes. Analysen kan også give et fingerpraj om, hvor mange resurser der skal bruges, for at tage konkurrencen op og om det i det hele taget er realistisk.

Det er derfor en god ide, inden man poster penge i søgemaskineoptimering, at få et overblik over, om et givent budget rækker til at blande sig i kapløbet om de bedste Google placeringer.

En analyse er også et godt redskab, hvis man allerede er i gang med at optimere sit site. Der er forskellige faktorer der ligger til grund for dine konkurrenters ranking og disse oplysninger kan vi bruge konstruktivt.

Ved at se hvad dine konkurrenter gør godt og hvad de gør mindre godt kan vi indrette indsatsen efter dette. Vi kan få overblik over hvor der kræves en ekstra indsats, feks. med etablering af en landingsside med et specifikt, vigtigt søgeord og selvfølgelig få lavet en med et bedre indhold end konkurrentens .

Hvordan vi laver en konkurrentanalyse.

Konkurrenterne

Først finder vi ud af i fællesskab, hvem dine konkurrenter er på nettet. Det er ikke sikkert det er de samme konkurrenter som du har i den fysiske verden, men i stedet dem der tager sin online tilstedeværelse mest alvorlig.

Når vi har fastlagt hvem vi vil analysere, bruger vi typisk en søgeordsanalyse over dine ydelser eller produkter. Det vi som regel være den søgeordsanalyse du i forvejen har fået udarbejdet eller, en række søgeord du selv mener, er de vigtigste at konkurrere på. Ved at lave en sammenligning af placeringerne for din hjemmeside og konkurrenterne har vi allerede et godt oveblik over situationen.

Link

Vi laver også en linkanalyse, der sammenligner din linkstruktur af indgående link med dine konkurrenters. Denne analyse giver en god indikation på, om det er linkbuilding, onsite optimering eller begge dele vi skal fokusere på.

Linkanalysen giver også gode ideer til linkmuligheder i den branche du tilhører og det koster jo som regel ikke noget at låne sådanne ideer! Ved at opdatere linkanalysen med jævne mellemrum, kan vi også følge hvor aggressivt dine konkurrenter linkebuilder og hvilken effekt det giver på deres placeringer.

Onsite – Content marketing

Når vi har overblikket over hvor der skal laves forbedringer, kigger vi også på konkurrenternes tekstindhold. Hvordan de eksekverer deres content marketing strategi og benytter deres nye billeder på de Sociale Medier og om der er noget af det vi kan gøre bedre, feks i form af mere tekst, videoer eller grafik på eksisterende sider eller ved at oprette specielle landingssider med et godt indhold.

Det giver mening.

Samlet set giver en konkurrentanalyse et godt arbejdsredskab i det videre forløb med udarbejdelse af din SEO og marketing strategi.