URL forkorter
Efter megen debat om hvorvidt en URL forkorter er godt eller skidt for SEO har vi valgt at tage bladet væk fra munden og komme med deres input til debatten. SEO forskrifter siger at det bestemt ikke forbedrer optimeringen, men tager man nogle forholdsregler, forringer det nødvendigvis heller ikke linkets værdi hos søgemaskinerne.
URL forkortere er til for at forkorte en lang eller “grim” webadresse. Oftest brugt på Twitter, hvor man kun har 140 tegn til rådighed og derfor gerne vil udnytte hvert et tegn.
Godt eller skidt for SEO
Når man skal vurdere hvorvidt en Url forkorter er godt eller skidt for SEO, så skal man se på hvilken type omadressering, der tjenesten benytter. Bruger den 301 omadressering er det godt, fordi den giver linkets styrke videre til den originale webadresse, hvorimod hvis 302 omadressering bliver brugt, gør den det ikke.
Man kan forkorte en hvilken som helst URL
En fordel er at man kan forkorte en hvilken som helst URL, ulempen er dog, at mange finder noget de ikke kan tyde troværdigt og er bange for hvad det er de klikker på. Med 301 omadressering bliver fordelen på ens side og SEO arbejdet ikke fortabt. En anden fordel er, at man kan bruge det til at SEO-eksperimentere med. Du kan bruge URL forkortere med 302 omadressering til at linke til et website, man samtidig ikke vil give nogen styrke i søgemaskinerne.
Læs også: