Linkbuilding er en af måderne til at skabe denne succes!
At tilføre indgående links til din hjemmeside er en af de vigtigste opgaver i SEO arbejde. Vi kommer altså ikke uden om at skabe links til din hjemmeside, hvis den skal have gode placeringer i søgemaskinerne (herefter kaldet Google).
Et link til din hjemmeside ses af Google som en anbefaling fra en anden hjemmeside. Hvor meget værdi et link giver til dit site afhænger af, hvor relevant og hvor populær den pågældende hjemmeside er.
Google måler altså en hjemmesides popularitet på antallet og værdien af indgående links. Et værdifuldt link kommer fra en anden side med stor popularitet, som igen har mange værdifulde indgående links. Værdien af et link kan også bestå i at der linkes fra et meget relevant indhold på feks en blog.
Links er naturlige anbefalinger der kommer når din side har noget interessent indhold, som nogen gerne vil dele med andre og derfor linker til. En vigtig disciplin er altså at lave kvalitets indhold på dit site, lave gode informative sider, besvare spørgsmål omkring dit fag, have løsninger på komplekse problemer og i det hele taget forære noget af din viden som andre kan have glæde af.
At virkelig finde gode relevante kvalitetslinks er tidskrævende og kan være temmelig vanskeligt, afhængig af hvilken branche du bevæger dig i. Man kan dog altid finde forholdsvis nemme linkmuligheder i diverse linkkataloger, blogs, foreninger etc. Men desværre er det oftest også de nemme links der giver mindst værdi. De tæller dog med og vi bruger da også de bedste af dem i vores arbejde med SEO.
Linkanalyse.
Vi starter altid linkbuilding med at udarbejde en analyse af hjemmesidens indgående links samt et par af de nærmeste konkurrenters. På den måde får vi overblik over hvilke link der allerede er tilført og vi får et indblik i konkurrenternes indgående links (hvor vi låner ideer), som kan være nyttig i det fremtidige arbejde.
Links fra leverandører.
En oplagt mulighed er som regel at kontakte virksomhedens leverandører. Mange virksomheder har feks en liste over forhandlere eller samarbejdspartnere og her kan der ofte skaffes et godt relevant link. Er det ikke muligt på denne måde, kan der evt laves en rigtig god anmeldelse af et produkt, hvor man roser leverandørens nye produkt til skyerne. Det kan ofte resultere i at leverandøren linker til anmeldelse fra sin hjemmeside. Vi udfører gerne arbejdet med at kontakte leverandøren og instruere vedkommende i at oprette linket.
Link fra omtale.
Vi har mulighed for at søge nettet for omtale af din virksomhed og der finde potentielle linkmuligheder. Er din virksomhed feks nævnt i et blogindlæg eller en artikel men uden at der er linket til din side, kan vi ofte få redaktøren til at indsætte et link. Det er ofte meget relevante link med pæn god værdi.
Link fra pressen.
Har man en interessant historie, begivenhed eller andet, hjælper vi gerne med at få det bragt i pressen og dermed få et link fra en nyhedsformidler. Vi kan også i samarbejde forsøge at lave den gode historie, der ikke behøves være videnskabelig. Men gerne med et kontroversielt budskab, der skaber opmærksomhed på den ene eller anden måde. Man skal selvfølgelig også sende pressemeddelelser om mærkedage, opkøb, fusioner og hvad der eller sker af nyt i virksomheden.
Link fra relevante debatforums.
Vi opretter egne profiler der deltager i debatter i forskellige forums. Dermed kan vi skaffe links fra en relevant diskussion, feks med et link til et produkt på en webshop. Det kan også være du har en god artikel om et emne der omhandles i en tråd på debatten.
Brudte links til opsamling.
Vi tjekker relevante hjemmesider for udgående links, der ikke mere er forankret i en hjemmeside. Det kan være der er linket til en artikel om gode kostråd som er blevet fjernet af ejeren. Vi kan ofte genkalde denne side der er fjernet og så lave noget tilsvarende. Derefter kontakter vi ejeren af hjemmesiden med det brudte link og informerer dem om at linket er brudt. Samtidig oplyses at vi tilfældigvis har en artikel der omhandler det samme som den fjernede artikel og den må de gerne linke til i stedet.
Content Marketing
Engelsk betegnelse for at lave noget godt indhold, der er med til at markedsføre din virksomhed. Content Marketing består i at lave det bedste indhold, i form af nyheder, analyser, resultater af undersøgelser, produktanmeldelser, podcast, videoer mm. Der kan laves små gratis undervisningsforløb eller grafiske infomaterialer. Måske kan der skaffes en gæsteskribent der vil komme med et ekspertindlæg om et emne der relaterer til din branche. Fantasien sætter grænsen og vi hjælper genre med ideer og også selve produktionen af noget indhold der rykker besøgende og links til din hjemmeside.
Sørg for at vælge den rette fotograf til jeres hjemmeside billeder
Velgørenhed og interesseorganisationer
Det er ikke gratis, men kan ofte godt betale sig for linkets skyld, at yde lidt velgørenhed til en eller flere hjælpeorganisationer. Ligeledes er der også typisk omkostninger forbundet med at blive medlem af en interesseorganisation, men der medfølger som regel et godt solidt link der giver god værdi til din side. Der kan i mange tilfælde også laves en god handel ved at oprette et legat til feks et universitet eller et gymnasium og i modydelse få et link fra modtageren, links fra læreranstalter har stor værdi. Der kan tænkes mange kreative tanker omkring dette segment, som kan være en god ide for den lidt større hjemmeside eller webshop der gerne vil betale lidt for at få disse links.
Bliv sponsor og få links
Links fra lokale sportsklubber har også værdi og har du alligevel et barn der render rundt og spiller fodbold, kan du måske sponsorere et sæt trøjer til klubben. Klubber skriver gerne hvem der støtter klubben og linker selvfølgelig til din hjemmeside. Er du en lidt større virksomhed, er det måske en ide og lave en turnering opkaldt efter din virksomhed og derved få omtaler, både i klubberne der deltager, men også i pressen. Dette kan give gode links, men kræver også lidt kapital og engagement.