Søgemaskineoptimering – SEO

Søgemaskineoptimering er den absolut vigtigste parameter til at få din hjemmeside gjort synlig på nettet. Hvis din hjemmeside skal findes af dine potentielle kunder findes der flere metoder, som du kan benytte og som regel vil en kombination af flere give det bedste resultat. Men Søgemaskineoptimering, eller SEO som vi kalder det i daglig tale (af engelsk: Search Engine Optimisation), vil altid være den vigtigste parameter til større synlighed i søgemaskinerne.

Én af de store fordele ved SEO er, at det i princippet er gratis

Optagelse i søgemaskinernes resultatsider er helt gratis. Så hvis du kan gøre det selv, har du ingen udgifter ud over dit tidsforbrug. Hvis du er usikker på hvordan man udfører SEO, kan du deltage på et af vore kurser i Søgemaskineoptimering eller læse vores e-bog om SEO. Du har derefter større viden og nemmere ved at afgøre, om du ønsker at gennemføre optimeringen som et gør-det-selv projekt eller outsource opgaven helt eller delvist til os.

Søgemaskine optimering går ud på at udføre de ting på sin hjemmeside, som trigger søgemaskinerne til at vægte den så højt som muligt i forhold til konkurrenternes hjemmesider. Der er mange parametre der afgør en hjemmesides placering. Søgemaskinerne vægter hjemmesider i forhold til hinanden ved hjælp af matematiske algoritmer eller formler, som bl.a. omfatter vurdering af koden som genererer hjemmesiden, de tekster der vises og de links som peger fra andre hjemmesider til din.

Da alle dine konkurrenters hjemmesider allerede findes på Internettet og i søgemaskinernes resultatsider, er det altså ikke ligegyldigt, hvordan din hjemmeside er indrettet, hvis du ønsker større synlighed op Google eller andre søgemaskiner.

Indenfor din virksomheds branche er der sandsynligvis stadig kun nogle få, som benytter SEO. Derfor har du store muligheder for at komme forrest i Google’s søgeresultater, hvis der er udført Søgemaskineoptimering på netop din hjemmeside.

nr. 1 på Google

Du skal bemærke at det ikke er virksomhedens størrelse eller designet af hjemmesiden som er afgørende for om du kan blive nr. 1 på Google. For det første er der stadig en del meget store virksomheder, som ignorerer SEO, men til gengæld anvender store summer på Online annoncering. For det andet kan Google ikke bedømme design, så det visuelle udtryk er ligegyldigt hvad angår placeringen i Google. Design kan have betydning for de besøgendes oplevelse af din virksomhed og hjemmesiden, men det er en anden sag.

Synlighed på nettet