+4542679011 mail@asmussenmedia.dk

Når du placerer dine Adsense annoncer på din hjemmeside, er det bestemt ikke ligegyldigt hvor på siden annoncerne befinder sig. Det er bedst at placere sine annoncer øverst på hjemmesiden. Ikke kun fordi dine besøgende ikke alle scroller ned på siden, men også fordi annoncer øverst på siden, giver en højere betaling.

Google har lavet et heatmap der viser hvor det giver flest klik at placere sine anonncer.

Som du kan se giver det flest klik at placere sine annoncer øverst, i venstre side og i bunden, men googles heatmap skal ses som en guideline, så det der virker iflg. google heatmap, er ikke sikkert det virker på din hjemmeside, da målgrupper jo er forskellige.
Jeg har bedst erfaring med at placere en “skyskraber” med tekst i højre side samt en 468×15 linkenhed øverst på siden.

Camoufler dine Adsense annoncer

For at få dine besøgende til klikke på dine annoncer, er det vigtigt at du får dem til at blende ind med resten af siden. Altså lave annoncerne på en sådan måde at de ligner en del af indholdet på siden.
Når du skal blende dine annoncer ind på hjemmesiden, synes jeg det er mest optimalt at vælge et hjemmeside design der er i farver istedet for bare hvid med blå links, da man efterhånden er vant til google annoncer med blå skrift og hvid baggrund.

Det kan være lidt svært at ramme de samme farver som på adsense annoncerne som din hjemmeside har. Derfor kan du i WordPress gå ind under Appearance – Editor og åbne filen Stylesheet. Her kan du lave en søgning(ctrl f) på Color og du vil finde farvekoderne der bliver brugt på din hjemmeside. F.eks har den røde farve på denne blog farvekoden b41423

Når du har farvekoderne, laver du adsense annoncen i samme stil som din hjemmeside. Dvs. at baggrunden i annoncen matcher baggrunden på hjemmesiden og overskriften har samme farve som links, eller overskrifter på siden.

Der findes nogle hjemmeside ejere der laver den helt omvendte taktik. Hvilket er at lave annoncerne så farvestrålende som muligt så man slet ikke kan undgå at se dem. Personligt har jeg ikke testet den teknik, men hvis du har haft succes med det, hører jeg gerne fra dig.

Overvåg dine besøgende

Hvis du vil finde ud af hvor på din side dine besøgende kigger, kan det være en god ide at bruge et Heat Map Tool. Med et Heat Map Tool, har du mulighed for at måle hvor dine besøgende bevæger deres mus hen og hvor der klikkes. Dette kan være ekstremt effektivt når du skal finde ud af hvor du skal placere dine annoncer, men også hvis du vil se hvad det er på din side som de besøgende finder interessant. Du kan købe Heat Map Tool hos Crazy Egg

Husk at eksperimentere lidt med dine annoncepladseringer samt udseende. Google tillader op til 3 annonce blokke på en hjemmeside, så hvis du har 3 på siden, kan du hurtig prøve alle placeringer og dermed måle dem der performer bedst.