+4542679011 mail@asmussenmedia.dk

Et meget vigtigt område indenfor søgemaskineoptimering er linkbuilding

Et meget vigtigt område indenfor søgemaskineoptimering er linkbuilding. Det er en simpel nødvendighed at få andre til at linke til din hjemmeside, for at få den indekseret af Google.

Google belønner populære hjemmesider med bedre placeringer. Antallet af eksterne links er et mål for din hjemmesides popularitet. Og jo højere ranking de hjemmesider der linker til dig har, desto større popularitet og ranking får du selv.

For det første vil du over tid få eksterne links helt automatisk, hvis du vel at mærke har noget indhold, som er værd at linke til. Men det kan tage lang tid og hvis du er utålmodig som de fleste af os, så må man arbejde lidt for at få nogle links.

Kilder til at få eksterne links kan være leverandører, samarbejdspartnere, brancheorganisationer eller kollegaer i samme branche. Hvis man har en kommerciel hjemmeside eller en decideret webshop, kan det være svært at få eksterne links, måske bortset fra leverendører.

Linkbuilding

Danske linkkataloger

Uanset hvad er det den god idé at registrere sin hjemmeside i linkkataloger, som typisk er opdelt i kategorier eller brancher. De fleste steder vil du kunne finde en kategori der passer til din branche. Der er stor forskel på hvor meget information, man kan lægge ind om sin hjemmeside. Nogle linkkataloger giver mulighed for en overskrift, et antal nøgleord samt en beskrivende tekst på 250-3000 tegn. Andre kataloger giver kun mulighed for at angive en URL og i bedste fald vil de så selv indhente information. Af hensyn til din ranking i Google, er det vigtigt at udnytte den plads der stilles til rådighed samt at optimere med nøgleord.

Hvis du har mulighed for et dybt link til en underside, bør du udnytte dette og koncentrere oprettelsen i linkkataloget til ét specifikt emne. Nogle linkkataloger har nemlig så meget popularitet og så høj ranking i Google, at din omtale kan få selvstændige hits i Google.

Overordnet har danske linkkataloger dog så lav ranking i Google, at et link herfra ikke får den store betydning for din ranking, med mindre du befinder dig i en branche med relativ lav konkurrence på Internettet. Det er dog stadig best practice indenfor søgemaskineoptimering, at tilmelde sin hjemmeside til linkkatalogerne.

Udenlandske linkkataloger

Hvis du befinder dig i en branche med hård kamp om pladserne i søgemaskinernes resultatsider, er det næsten altid nødvendigt med links fra udenlandske kilder med høj popularitet og ranking. Det kan dog være svært at finde linkkataloger, som vil linke til en dansksproget side. Derfor anbefaler vi ofte at oprette engelsksprogede sider på en dansk hjemmeside, udelukkende for at kunne tiltrække links fra engelsksprogede kataloger og andre kilder.

Massetilmelding til linkkataloger

Der findes firmaer som tilbyder tilmelding af din hjemmeside til 100vis eller 1000vis af linkkataloger og søgemaskiner mod en relativ beskeden sum penge. Vi anbefaler ikke at bruge denne type services. For det første ved du ikke hvilke kataloger du havner i og links fra steder som Google ikke bryder sig om, kan risikere at skade din hjemmeside. For det andet vil du kun kunne få et link til din hovedside og ikke noget dybt link eller omtale af dine produkter. Effekten af denne type service vil i bedste fald være lig nul.

Linkbuilding – Offpage optimering