+4542679011 mail@asmussenmedia.dk

Markedsføring via Internettet

Markedsføring via Internettet, Internet Marketing, er det hurtigst voksende segment indenfor markedsføring generelt. Internet Marketing (IM) omfatter en række forskellige marketing muligheder og metoder.

Banner annoncer

Banner annoncer er først og fremmest et kraftfuldt medie til generel online branding af større virksomheder og deres produkter. Bannerannoncer er ikke så velegnede til målrettet markedsføring af enkeltstående produkter og services. Der males med den brede pensel og man kan ikke forvente særligt mange klik pr. visning.

Sponsorerede links

De mest kendte sponsorerede links er Google Adwords, som er specielt velegnede til målrettet markedsføring af produkter og services. Med Google Adwords har man specielt gode muligheder for at styre målgruppe – også indenfor geografiske områder. Det er endvidere muligt at sikre Return of Investment, idet man kan specificere den maksimale pris pr. klik man ønsker at betale. Læs her hvordan du planlægger og udfører din egen Google Adwords kampagne.

Søgemaskineoptimering (SEO)

Ved at udnytte såkaldt ’best practices’ for hvordan man strukturerer hjemmesider og deres indhold, kan man forbedre sin hjemmesides placering i søgemaskinernes resultater. Søgemaskineoptimering kan læres på et kursus eller købe som en service og kan være en ganske effektiv og langtidsholdbar metode indenfor Internet Marketing.

Weblogs (Blogs)

En blog kan være et effektivt medie indenfor Internet Marketing. På en blog har man mulighed for at omtale sin virksomhed, dets produkter og services på en mere uformel måde end på virksomhedens hjemmeside. Specielt Google har et godt øje til blogs, da de som regel har unikt indhold, som ikke findes andre steder.

Google indekserer ofte en artikel på en blog (en blogpost) hurtigere end en ny side på en hjemmeside. Derfor er en blog et godt medie til at få et budskab ud hurtigt – f.eks. lancering af et nyt produkt.

Online pressemeddelelser

Pressemeddelelser udsendt via et Internet baseret pressebureau er også en effektiv metode til synlighed på nettet. Man bør dog anvende søgeordsoptimering for at sikre at pressemeddelelsen får interessante placeringer i søgemaskinerne.

Permission Marketing

I Danmark er det forbudt at udsende e-mails til personer og firmaer, som ikke specifikt har givet lov til det i forvejen. Derfor må man benytte sig af Permission Marketing (tilladelse til markedsføring), hvor man enten udsender e-mails til sin egen database over personer, som har givet en sådan tilladelse. Eller benytte et af de marketingfirmaer, som har databaser med personer, som har accepteret at modtage e-mails med reklame.
Permission Marketing er en effektiv metode til at få et budskab ud hurtigt.

Fælles for alle metoder indenfor Internet Marketing er, at de at de er mere målbare end marketing i den fysiske verden. Effekterne af annoncer i aviser, magasiner og på TV kræver dyre telefoninterviews for at spørge forbrugerne om de har set annoncerne. Der er ganske store usikkerheder ved disse undersøgelser.

Internet Marketing eller Online Marketing, derimod, er som regel nemmere at måle effekten af. Man kan simpelthen blot ’tælle’ antallet af besøgende på hjemmesiden generelt, eller de involverede undersider specielt og derved få statistik for om der er kommet flere besøgende under en kampagne. Den eneste form for Internet Marketing som minder om marketing i den fysiske verden er banner annoncering.

Kontakt os hvis du vil have en uforbindende snak om din virksomheds muligheder indenfor Internet Marketing.