Teknisk SEO-analyse
En tekniske SEO-analyse bruges til at finde de fejl, som ødelægger dine muligheder for topplaceringer i Google. Nogle af fejlene er så grove, at de sikrer at Google med sikkerhed aldrig finder din hjemmeside.
Du stoler selvfølgelig på, at dit webbureau i Kolding, ikke laver fejl – det er desværre ikke altid tilfældet. Selv de største webbureauer laver fejl, som er i direkte strid med Googles retningslinjer.
Disse fejl kan vi via en teknisk SEO-analyse være med til at finde frem til, så du er sikret det bedst mulige fundament til din fremtidige søgemaskineoptimering.
Hvornår ved du om du skal have lavet en SEO-analyse?
Det er langt fra de fleste hjemmesideejere, som ved at der er tekniske fejl som skader deres placeringer. Men vi kan lynhurtig afklare om der er et behov for at lave en analyse. Stil dig gerne selv disse spørgsmål?
- Kan min hjemmeside vises både med og uden www.?
- Er det længe siden jeg har tjekket hvem jeg linker ud til?
- Ved jeg hvor ofte mine besøgende møder en 404-side?
Hvis du kan sige ja, til nogle af disse spørgsmål bør du overveje at få analyseret din hjemmeside.
Til sidst kan du prøve at lave en ”site:”-søgning i Google. Hvis du ved at du har 100 sider på dit website, men Google har indekseret 200 eller måske kun 10, så har du i den grad brug for en teknisk SEO-analyse.
Skriv site:domænenavn.dk og se hvor mange sider Google har indekseret
Hvilke punkter gennemgås der?
En SEO-analyse består af en komplet gennemgang af din hjemmeside. Vi kommer bla. ind på følgende punkter:
Indeksering
Vi sikrer at Google har indekseret din hjemmeside korrekt. En typisk fejl vil her være, hvis hjemmesiden har spærret dele eller hele hjemmesiden via disallow i robots.txt. Det betyder, at Googles robot ikke får lov til at tilgå dit indhold og derved ikke kan indeksere det.
Landemålretning
Det er næsten umuligt at rangere i Danmark, hvis du fortæller Google at du målretter Storbritannien. Men det er desværre en fejl vi ser. I vores SEO-analyse sikrer vi at de lande dine kunder er i, er dem som du målretter din hjemmeside mod.
Duplikerede indhold
En af de mest udbredte fejl, som vi ser i vores analyser er duplikeret indhold. Der kan være mange årsager til, men en du selv kan tjekke er om din hjemmeside kan tilgås både med og uden www. Det er en hyppig fejl, og Google advarer i mod det.
Titler og metabeskrivelser
Vi gennemgår alle dine titler og metabeskrivelser. Typiske fejl er, at de ikke er unikke eller at de er for korte. Når du bestiller en analyse af os, får du et komplet overblik over hvilke titler der er ens og hvilke der for korte eller lange.
Fejlmeldinger og døde links
Det er vigtigt at holde sin hjemmeside ren og pæn. Derfor skal døde links både internt og eksternt fjernes. I rapporten finder vi også ud af om der bliver linket eksternt til nogle af dine nedlagte sider, som gør at dine besøgende møder en 404-side. Det kan også være, at du linker ud til en artikel eller leverandør som ikke længere eksisterer. Disse links finder vi frem til.
Overskrifter (H-tags)
Korrekt brug af H1, H2 i designskabelonen er stadig i dag en vigtig faktor i forhold til rangeringen af dit indhold. Vi finder frem til de steder på dit site, hvor der f.eks. ikke bliver brugt H1, eller hvor der er mere end ét. Tilføjelsen af et H1-tag rundt om sin overskrift kan give gode resultater.
Struktur
Vi undersøger om din sidestruktur er optimal. Vi sikrer, at der ikke er for mange klik ud til sidste led på din hjemmeside.
Sitemap
Vi undersøger om dit sitemap er opdateret og korrekt. Både xml og html-sitemap tjekkes for døde links og sider som mangler. Hvis du ikke allerede har som minimum et html-sitemap, bør du få lavet et i dag.
Hastighed
En faktor som bliver mere og mere vigtig i Googles algoritme er hastigheden på hjemmesiden. Vi undersøger din hastighed og kommer med forslag til hvordan du kan forbedre den, så du får en lynhurtig hjemmeside.
Mobilvenlighed
Vi tjekker om hele din side er optimeret til mobilvisning. I dag er der flere søgninger på mobilen end på desktop, hvilket gør det vigtigere end nogensinde, at hele ens site vises flot og er navigerbar på mobilen.
Billeder
Vi sikrer os, at dine billeder er optimeret både med alt-tag og filnavne. Desuden undersøger vi om det er muligt at optimere billederne i størrelse og kvalitet, så hastigheden på sitet bliver bedre.
Pagination, canonical og noindex
Vi tjekker om din hjemmesides pagination er opsat korrekt og om der er fejl i canonical-tag. Desuden undersøger vi om der er sider der ikke bliver indekseret pga. noindex.
Dette er blot nogle af de punkter vi gennemgår i en teknisk SEO-analyse.
Hvad modtager du fra os?
Når du bestiller en teknisk SEO-analyse af os, vil du altid modtage en komplet rapport fra os. Rapporten indeholder alle gennemgåede punkter. Vi oplyser hvilke fejl, der skader din hjemmeside. Desuden får du en komplet oversigt over hvor fejlene er, hvordan de rettes og hvilken betydning det kan have for din synlighed.
Punkterne vil blive opstillet i prioriteret rækkefølge, så du eller dit webbureau kan starte med at rette de fejl der giver den største effekt.
Det er sjældent at de rettelser som bliver lavet ikke øger de organiske besøgende betragteligt, og nogle gange bliver de mangedoblet pga. af hjemmesidens tidligere beskaffenhed.
Forstil dig, hvad det vil betyde for dig, at fordoble antallet af dine besøgende.