Derfor er kontrastfarver vigtigt for dine CTA knapper
Har du selv en hjemmeside eller arbejder du med online medier, hjemmesider eller andet i den stil, så ved du måske at det er strengt nødvendigt at du konverterer dine besøgende til kunder. Det gør man blandt andet ved at lave CTA – Call to action, knapper der skiller sig ud.
Det er uanset om din hjemmeside handler om terapi, fysiske produkter eller abonnementer eller noget helt fjerde. De fleste hjemmesider er bygget op på samme måde. Det betyder, at du skal lede dine besøgende videre til et salg. Det gøres med forskellige former for CTA knapper. Men hvis du ikke oplever at dine besøgende trykker på knapperne, hvad gør man så? Læs med her og bliv klogere.
Få øje på jeres Call to action
Jeres CTA skal være en klar del af jeres strategi. Det kan være at I har brugt mange penge på markedsføring, brugt mange penge på forskellig former for annoncering og lignende, men alt sammen kan være lige meget, hvis jeres CTA ikke er tydelig for de besøgende.
Det gælder både hvis du har en hjemmeside, hvor du f.eks. sælger sokker, men det gælder også hvis du sælger en form for service, som f.eks. en dating hjemmeside. CTA handler langt hen ad vejen om et godt design. Ikke blot selve ”knappen”, men hele UX delen skal være god for de besøgende.
Brugervenligt interface
Du kender det sikkert godt selv. Du besøger en hjemmeside, men den er dårligt lavet og det er ikke til at finde rundt – sagt på en anden måde, så er den ikke brugervenlig. Det kan være total ligegyldigt hvilket produkt du sælger, og hvor billigt det end er, for hvis den potentielle kunde ikke kan finde frem til et købssted, så finder kunden et andet sted af handle.
En CTA skal fastholde folk og skabe opmærksomhed. Den skal dermed ikke være gemt væk i et fjernt hjørne af hjemmesiden, som kun du kan finde. Omvendt hjælper det heller ikke, hvis den er for ”vild” og dermed ikke passer ind på resten af siden. Der er altså flere forskellige ting, som du skal holde øje med.
Skab en råd tråd
Som vi allerede har været inde på, så skal man skabe en rød tråd mellem design og CTA. Derudover skal design og formålet med CTA også hænge sammen. Oftest er en CTA desuden rimelig kort og konkret. Der skal altså ikke herske nogen tvivl om, hvad der skal ske og hvor du finder frem til en ønskede handling – nemlig et køb.
Teksten skal også være skrevet i et sprog, så det hænger sammen med sproget på resten af hjemmesiden. Det hjælper ikke, at de to ting ikke harmonere, da det netop vil skabe forvirring og man dermed ikke kan se eller genkende den røde tråd.
Brug kontrastfarver
Kontraster skaber altid opmærksomhed. Det går sig både gældende på tøj, bygninger og på hjemmesider. Der findes både de gode kontraster, men også de dårlige. Kontrasterne på en CTA skal skabe en god opmærksomhed og skal gøre folk nysgerrige og fastholde dem.
Hvis det lykkedes, så skaber du nye salg og hvis ikke, så mister du dem. Men hvordan finder man så ud af, om det er gode kontrastfarver? For det første kan man naturligvis søge inspiration andre steder. Hvis der er nogle hjemmesider, der virkelig fungerer godt, så er det helt sikkert værd at søge inspiration her.
Komplimenterende kontrastfarver
Ellers kan du også nørde lidt i hvilke farvekombinationer, der fungerer godt sammen. Igen skal det måske ikke være farver, der læner sig så meget op ad hinanden, at man ikke kan se CTA, men i stedet farver, der er kontrastfulde, men stadig komplimenterer hinanden godt.
Der findes ikke nogen ”magiske” farver. Alligevel er der nogle farver der tit går igen. Man ser rigtig tit en CTA i grøn. Det e ren rolig farve, der forbindes med en god og rigtig handling – som en grøn mand, når man går over et vejkryds. Hvis det er en kontrastfarve på din hjemmeside, så kan den måske også fungere for dig.
Brug symboler
Det kan også være en god idé at bruge forskellige former for symboler, når skal lede brugerne hen til din CTA. Der findes mange forskellige måder at lede og føre dine brugere derhen, hvor du vil have dem. Øjet følger naturligt pile og andre symboler og dermed kan det være en god måde.
Man kan også bruge andre former for grafiske virkemidler. Det kan også være formen eller symboler indeni CTA. Noget af det vigtigste er at notere sig hvordan brugerne reagerer. Hvis noget fungerer rigtig godt, så er det den vej, som du bør gå. ISær hvis det handler om dating.
CTA størrelse
Alt efter hvad du vil med din CTA, så kan du også bruge forskellige størrelser. Der kan nemlig være forskellige CTA’er, hvor du vi have brugerne til at gøre noget forskelligt. Hvis du vil have brugerne til at tilmelde sig et nyhedsbrev, så skal det gøres på én måde og hvis det er et direkte salg, så skal det gøres på et andet.
Alt afhænger af hvordan din hjemmeside ser ud, så der findes intet enkelt svar. Generelt så fungerer kontrastfarver godt, og du vil sikkert opleve det samme.
Læs flere artikler: