LSI (Latent Semantic Indexing)

Overskriften er måske sat en smule på spidsen, men de fleste marketers har efterhånden accepteret, at dagene med keyword stuffing er ”long gone”. Selvom plugins som Yoast stadig anbefaler en søgeordstæthed på mellem 0,5% og 2,5%, skal det ses i lyset af, at man før Panda typisk sigtede efter helt op til 5%.

Google har i lang tid arbejdet hen imod et større fokus på naturligt og relevant kvalitetsindhold med en række opdateringer af algoritmen, herunder blandt andet LSI (Latent Semantic Indexing), som kort fortalt omfatter relaterede søgeord, udtryk og termer, som har forbindelse til dit primære søgeord.

Vil du gerne opnå succes med dine SEO-tekster, bør du undgå udelukkende at have fokus på dit primære søgeord. Din tekst skal give mening, skabe værdi og fremstå troværdig, og her er implementeringen af semantiske søgeord efterhånden blevet en forudsætning. I dette gæsteindlæg dykker vi ned i logikken bag LSI og klæder dig på til at skrive ”moderne” SEO-tekster.

Hvorfor bruge tid på LSI?

LSI kommer hovedsageligt ind i billedet ifm. tekstforfatning til kategori- og produktsider og tager afsæt i en søgeordsanalyse. Her kortlægges det primære søgeord, men også de sekundære og tertiære ord, der har en forbindelse til det vigtigste søgeord. Ved hjælp af relaterede søgeord kan du opnå mere fyldestgørende indhold, der ikke blot hjælper din potentielle kunde med at beslutte sig, men som også giver Google mere relevant information og får din tekst til at fremstå mere troværdig/værdiskabende, når den crawler din side og skal indeksere den i forhold til dine konkurrenter.

Lad os kigge på et eksempel i praksis. Du har måske en webshop, der sælger sko, sneakers og støvler fra blandt andet Ecco. I nedenstående søgning har jeg indtastet søgeordet ”ECCO støvler”. Som forventet fremhæver Google søgeordet (grøn pil), men også keyword’et ”ECCO vinterstøvler” er i fed skrift (rød pil), hvilket indikerer, at Google af erfaring ved, at folk, som leder efter støvler fra Ecco, nok er på udkig efter vinterstøvler.

lsi

Forsøger du at nå til tops på søgeordet ”Ecco støvler”, bør du således (foruden at afsætte et pænt beløb til generel søgemaskineoptimering) overveje at benytte ”Ecco vinterstøvler” i din kategori- eller produkttekst – selvfølgelig udelukkende hvis du har vinterstøvler på lager, og hvis vinterstøvler ikke i sig selv bør være en særskilt kategori.

Det vigtigste er selvfølgelig, at teksten giver mening i konteksten og skaber en eller anden værdi for den besøgende. Er dette ikke tilfældet, risikerer du at skyde dig selv i foden, når folk ikke finder det, de leder efter – det giver en høj afvisningsprocent, hvilket er gift for din organiske eksponering.

Sådan implementerer du LSI i dine SEO-tekster

Der er mange måder at angribe en tekst på, når du skal forsøge at målrette den til en bestemt målgruppe. Et godt udgangspunkt er at sætte dig selv i modtagerens sted og tænke over, hvad du selv gerne vil vide om produktet eller ydelsen. Notér alle de relaterede søgeord ned, der beskriver det, og anvend dem, så det forekommer naturligt. Ikke mindst fordi det er naturligt at gøre det på den måde.

Forhandler du accessories til børn, kan relaterede søgeord være ”suttesnore”, ”hagesmækker”, ”børne-accessories”, ”tilbehør til børn”, ”børnetøj” og mange andre, der hjælper med at beskrive, hvad det er, kunden ser, og ikke mindst hvad Google ser. Det scorer point hos begge.

Internettet er fyldt med massevis af værktøjer og analyseredskaber, der kan hjælpe dig med at forstå, kortlægge og implementere relaterede søgeord i dit indhold, men du risikerer at købe dig fattig. Vi anvender blandt andet Googles egen Keyword Planner (som de fleste kender fra AdWords) til at finde relaterede ord. Her indtaster du blot dit primære søgeord, hvorefter programmet kommer med forslag til relaterede og lignende ord. Nogle giver ganske enkelt sig selv, men det kan være et godt værktøj til at få inspiration. Alternativt kan du bruge Ahrefs’ ganske fine værktøj Keywords Explorer, som også kaster en række relevante søgeord af sig.

I det store og hele handler det om at skrive til mennesker. Og med Googles efterhånden ”menneskelige” hjerne er det faktisk en fordel for os content- og marketingfolk, at vi blot kan fokusere på at henvende os til dem, vi egentlig har interesse i at kommunikere til, i stedet for at opfylde stringente krav om x% søgeordstæthed eller lignende. Oftest vil godt, relevant og naturligt indhold helt automatisk komme omkring de væsentligste relaterede ord og udtryk, hvilket netop er Googles hensigt – at levere værdiskabende søgeresultater. Så skab værdi for dine potentielle kunder. Det skaber værdi for dig selv på både den korte og lange bane.

Læs mere her: