+4542679011 mail@asmussenmedia.dk

Er det dig eller ordene der har magten?

Kender du det, at du har noget på hjertet – som du brænder for at fortælle? 

… Men når det kommer ned på papiret skinner det ikke helt om forventet? 

Bare rolig du er ikke den eneste!

Jeg har lært hvordan man vinder magten over ordene!

… Læs godt med her, hvis du også vil lære hvordan man gør

Ofte er det at formulere sig og kommunikere på den ene eller anden måde en udfordring i dagligdagen.

Lige meget om det er stort eller småt
Der skal skrives inspirerende blogindlæg, fortryllende hjemmeside tekster, kedelige fakturaer, sjove Facebook opslag, produkt beskrivelser og jeg kunne blive ved i evigheder…

Alt sammen tekster hvor ordene har magten. Magten i den forstand, at det er afgørende for tekstens betydning hvilke ordvalg vi tager.

Det at bruge ord, og det at formulere sig er et håndværk.

                           At formilde noget til andre mennesker er et håndværk.

Vi har kun én chance – og med den ene chance skal vi fange læserens opmærksomhed.
Derfor er det med ord og tekst skrivning super vigtigt, og skal faktisk tages seriøst. Efter min mening ;- )

Gik der et lys op for …… Tak til fotografen

& det er faktisk ganske simpelt

Der er en afsender, og en modtager

Jeg formidler et håndværk til modtager, som i dette tilfælde er dig. Jeg er derfor afsenderen.

Du skal derfor have styr på afsender og modtager

Derefter er det vigtigt at du har et formål og budskab med det du vil formidle.

Hvad skal modtagerne opnå ved at læse netop det som du skriver om?

Mit formål med dette blogindlæg er, at gøre dig (som modtager) opmærksom på ordenes magt i forbindelse med tekstskrivning. 

Lige meget længden af teksten.

Det er blot vigtigt at være opmærksom på, at man formilder det rette budskab med de rette ord til den rette målgruppe.

Du er specialist på dit område, og kan derfor en masse smarte udtryk, fagbegreber og termer inden for dit univers. 

Ord og sætninger som sikkert lyder super smart og intelligent. Men… som ikke er til at forstå for os andre. Det er derfor vigtigt at huske på, at det du formidler til modtageren skal være på et niveau hvor udefrakommende kan forstå dit sprog og valg af ord.

Husk altid at have din målgruppe i fokus. At bruge ord, sætning og formuleringer som fanger lige præcis den målgruppe som er relevant for dig – og på et niveau hvor alle kan følge med.

Derudover skal du være meget præcis i det du skriver… Det er nemlig nemt for os mennesker at misforstå hinanden.

Det skal være nemt for modtageren at forstå dit formål og budskab. Lige meget om det er en kort produkt beskrivelse på din hjemmeside, eller et meget personligt og langt blogindlæg.

Alfa omega er altså at du lære at have magten over ordene

Du skal forstå at det at formulere sig er et håndværk. Et håndværk som skal fange din målgruppes opmærksomhed og interesse med de rette valg af ord.

Således at du får formuleret det, som du har på hjertet med de rette ord til din målgruppe.

Sådan at du får magten over ordene, og ikke omvendt.

En måde hvorpå du kan gøre det nemmere for dig, at vinde magten over ordene på er ved at lave denne lille øvelse…

I bund og grund handler det om dit budskab, din målgruppe og det som din virksomhed kan.

ØVELSE:

Hvad laver jeg?

Din virksomheds kerneprodukt

Andre ord for dette

Synonymordbogen er din ven!

Hvilke tillægsord kan du sætte på dit indhold?

…& lige for en god ordens skyld, så besøg lige synonymordbogen en gang til

Denne lille øvelse (men betydningsfulde øvelse) skulle gerne gøre dig klogere på hvilke ord du skal bruge til din virksomhed. Gøre dig opmærksomhed på ordenes magt, ordvalg og det at finde nye spændende ord til tekstskrivning.

… Du kan også være kreativ og lave din egen brainstorm ud fra dit budskab eller formål. 

Det kan i hvert fald anbefales at gøre det! 

Læs også: