+4542679011 mail@asmussenmedia.dk

Hvad er søgemaskineoptimering (SEO)?

Seo

SEO (søgemaskineoptimering) er en markedsføringsdisciplin, der fokuserer på synligheden i de organiske søgeresultater (de ikke betalte søgeresultater). SEO omfatter både teknisk og kreative elementer, der er essentielle for at forbedre placeringerne, drive trafik og øge opmærksomheden for din hjemmeside i søgemaskinerne.

Der er mange vigtige aspekter i SEO, lige fra teksterne på siden til de eksterne links, der linker ind til din hjemmeside. Det handler kort og godt om at sikre din hjemmeside er opbygget på en måde, så søgemaskinernes web crawlere nemt kan finde rundt på siden. Det handler selvfølgelig ikke kun om selve opbygningen af en søgemaskinevenlig hjemmeside, det handler også om at lave en side, der appellere til mennesker. Så både indhold, billeder og gerne videoer altsammen er med til at holde fast i de besøgende på hjemmesiden.

For dig som gerne vil vide lidt mere om de forskellige SEO begreber, har vi lavet en SEO ordbog – Klik her!.

SEO består af flere elementer

  1. Keywordanalyse
  2. Teknisk SEO
  3. Indholdsoptimering
  4. Linkbuilding
  5. Social synligheds-optimering
  6. User engagement optimering
  7. Effektmåling

Læs og forstå SEO!

Hvorfor har en hjemmeside har brug for SEO?

Det meste søgetrafik idag er drevet af de store kommercielle søgemaskiner som Google, Bing og Yahoo! Selv om sociale medier ala Facebook, Linkedin, Twitter, Pinterest, og Instagram også generere besøg til din hjemmeside, så er det søgemaskinerne, der er den dominerende metode til navigation for de fleste Internet-brugere. Dette gælder uanset, om din hjemmeside indholdeholder tjenester, produkter eller relevant information. Søgemaskiner er unikke i det, at de yder en målrettet trafik når folk søger specifikt efter bestemte emner.

Hvis søgemaskinerne ikke kan finde din hjemmeside

Hvis søgemaskinerne ikke kan finde din hjemmeside eller tilføje dit indhold til deres databaser, går du glip af fantastiske muligheder for at drive besøgende og kommende forbi din hjemmeside. Søgningerne eller de ord, brugerne skriver i søgefeltet gennemføre ekstraordinær værdi. Målrettet trafik til en hjemmeside kan give omtale, omsætning og eksponering, som ingen anden kanal for markedsføring. Investering i SEO kan have et ekstraordinært afkast i forhold til andre typer af markedsføring og reklame.

Skriv dit indhold efter brugeren og ikke efter søgemaskinerne!!

Hvorfor kan søgemaskinerne finde min hjemmeside også uden SEO?

Søgemaskinerne er smarte, men de har stadig brug for at blive guidet. De store søgemaskiner, som Google udvikler konstant på at forbedre deres teknologi, med henblik på at skabe bedre og bedre resultater for brugerne. Derfor skal SEO ses, som en slags kort, der fortæller søgemaskinerne hvad de kan forvente at finde på hjemmesiden, hvor det ligger og hvad det handler om.

SEO består af både begreberne On-page SEO og Off-page SEO, som kort forklaret handler om det man laver på selve siden og det, der sker udenfor siden. Internettet bliver mere og mere avanceret og det øger selvfølgelig også konkurrencen, og de virksomheder, der udfører SEO er kort og godt med til at sikre sig en klar fordel når det kommer til besøgende og kommende kunder via hjemmesiden.

Verden indenfor SEO er kompleks

Kan jeg selv håndtere SEO?

Kan jeg selv håndtere SEO?

Verden indenfor SEO er kompleks, især fordi den er i konstant udvikling og søgemaskineudviklerne hele tiden sætter nye standarder for søgninger. De fleste mennesker kan dog sagtens forstå det grundlæggende i SEO. Selv en lille mængde af viden om emnet, kan gøre en stor forskel. På nettet findes, der masser af gratis SEO viden, der er vidt tilgængelig. Kombiner dette med en solid indsats, og du er godt på vej til at give din egen hjemmeside et løft i søgemaskinerne.

Afhængigt af den tid og engagement, din vilje til at lære, og kompleksiteten af dit websted, kan du være med til at påvirke din hjemmesides opmærksomhed. Virksomheder, der praktiserer SEO kan variere en del. Nogle har et meget specialiseret fokus, mens andre tager en bredere og mere generel tilgang til SEO. I alle tilfælde, er det godt at have en klar forståelse af de centrale begreber.

Forestil dig, World Wide Web, som et netværk af stoppesteder…

Søgemaskiner har to vigtige funktioner

Søgemaskiner har to vigtige funktioner: gennemgang og opbygning af et indeks, og give søgeren en rangeret liste over de hjemmesider, de har vurderet, er de mest relevante indenfor de anvendte søgeord. Forestil dig, World Wide Web, som et netværk af stoppesteder i en stor by med et metro-system. Hvert stop er et unikt dokument. Søgemaskinerne har brug for en måde at “kravle” hele byen igennem og finde alle de stop undervejs, så de bruger den bedste vej til dertil igennem gode hjemmesider og links.

Google bygget datacentre over hele verden….

Linkstrukturen på nettet

linkstruktur

Linkstrukturen på nettet har det formål at binde alle hjemmesider sammen. Links tillader, at søgemaskinernes robotter, kaldet “crawlers” eller “spiders”, at nå ud til de mange milliarder af sammenkoblede dokumenter på nettet. Når først søgemaskinerne finder frem til disse sider, kan de dechifrere koden fra dem og gemme siderne i store databaser, der så kan “kaldes” frem når det er nødvendigt i en given søgning.

Google bygget datacentre over hele verden

For at opnå den evne til at holde styr på disse milliarder af sider, der gerne skulle kunne tilgås på en brøkdel af et sekund, har Google bygget datacentre over hele verden. Disse monstrøse lagerfaciliteter indeholder tusindvis af servere, der dagligt behandler enorme mængder af information meget hurtigt og effektivt. Når en person foretager en søgning på en af de store søgemaskiner, kræver de resultaterne med det samme. For selv et ned til en eller to-sekunders forsinkelse kan medføre utilfredshed hos brugeren, så søgemaskinerne arbejder hårdt på at give svar så hurtigt som muligt. Ta et kig for Schema.orgog få et indblik i standarderne for struktureret data.Søgemaskiner fungerer, som en slags svarmaskiner. Når en person udfører en søgning, gennemsøger søgemaskinen sin kæmpe samling af milliarder af dokumenter og gør to ting:  

  1. At returnere de resultater, der er relevante eller nyttige for søgerens forespørgsel
  1. Søgemaskinen rangerer søgeresultatet efter relevans og popularitet

Det er præcis lige her, at SEO processen er beregnet til at påvirke disse søgevalg søgemaskinerne foretager. Man kan sige at SEO eksperter på en måde manipulerer med hjemmesiderne, så de fremstår mere populære end andre i samme søgning.

dygtige og smarte ingeniører udviklet bedre algoritmer til at matche resultaterne

Hvordan afgør søgemaskinerne så relevans og popularitet?

Relevans betyder mere end at finde en side med de rigtige søgeord. I gamle dage kunne søgemaskinerne ikke så meget og søgeresultatet man fik var ofte af begrænset værdi. Men især de sidste 10 år har dygtige og smarte ingeniører udviklet bedre algoritmer til at matche resultaterne for den der søger.

I dag er der hundredvis af faktorer, der har indflydelse på relevansen og topplaceringerne. Søgemaskiner antager typisk, at jo mere populær en hjemmeside eller et dokument er, des mere værdifulde oplysninger, indeholder den. Denne antagelse har vist sig temmelig vellykket, i form af brugernes tilfredshed med søgeresultater. Popularitet og relevans bestemmes ikke manuelt.

Algoritmer består ofte af hundredvis af variabler

I stedet for anvendes matematiske ligninger eller såkaldte algoritmer til at sortere fårene fra bukkene (indholdet og teksterne), og derefter rangordne dem i rækkefølge efter kvalitet og popularitet. Disse algoritmer består ofte af hundredvis af variabler. Indenfor branchen, refererer vi til dem som “ranking faktorer.” Hos Moz.com har man faktisk udformet en super god ressource specifik beskrivelse af disse “search engine ranking factors“.

Hvor får Google User Engagement Data fra?

  • Google Chromebrowseren, som har 30-40% markedsandel, eller mere, i mange lande
  • Google Toolbar, som millioner af mennesker bruger
  • Google AdSense, et af de største annoncenetværk i verden
  • Google Analytics, et af de mest udbredte analytics programmer

Nøglen til succes med SEO: udvis empati for dit publikum

Nøglen til succes med SEO


Idag er indhold, tekster, videoer, infografik etc altsammen med til at skabe den “wow” faktor, der gør folk gider benytte din hjemmeside. Uden disse grundigt gennemovervejede elementer, vil du aldrig ranke i søgeresultaterne. Husk derfor på at de vigtigste elementer ved at opbygge sig en onlinemarkedsføringsstrategi indenfor SEO idag er kort og godt “empati for dit publikum”. Når du forstår, hvad din målgruppe er på udkig efter, kan du mere effektivt nå ud til disse brugere, og endnu vigtigere holde på dem.

Byg hjemmesiden og indholdet efter brugerne, og IKKE for søgemaskinerne

Når folk skriver en forespørgsel i et søgefelt, og lander på din hjemmeside, skal du spørge dig selv: “vil de være tilfredse med det, de finder?“. Lige præcis denne “ligning” er den søgemaskinerne forsøger at finde svaret på milliarder af gange hver dag. Søgemaskinernes primære ansvar er at vise relevante resultater til deres brugere. Så spørg dig selv: “hvad er din målgruppe på udkig efter, og leverer din hjemmeside det til dem?

Hvorfor skal du investere tid, kræfter og ressourcer på SEO?


Her er spørgsmålet nok mere, bør du lade være med at investere tid, kræfter og ressourcer på SEO? Hvorfor sidder, der flere 1000 mennesker hver dag over hele verden, der hver dag forsøger at optimere hjemmeside med succes til bedre placeringer i søgemaskinerne. SEO, korrekt udført, skaber kort og godt flere besøgende og chancen for at konvertere kunder vil derfor altid være større. En simpel ligning. Tager du et andet eksempel: Et fyldt supermarked har større chance for omsætning, end et som står tomt.

For marketingfolk, er Internettet, som en helhed, og søgninger i særdeleshed blandt de vigtigste måder, at nå ud forbrugerne idag på, så er du seriøs med din business er du også seriøs med din hjemmeside og dens placering i søgeresultaterne.

Findes der nogle statistikker for alt det her SEO?

Der findes en masse data, der dagligt opdateres. Der findes geniale SEO værktøjer, som feks Google Analytics, der viser hvor mange besøgende man har haft på ens side. Hvilke sider, der er populære og meget besøgte og hvilke, der ikke fungerer så godt. Der er blandt andet lavet undersøgelser på:

  • Hvor mange søgninger der er dagligt
  • Hvilke søgemaskiner de bruger
  • Hvilke søgebrowsere de bruger
  • Hvilke enheder de søger fra (mobil, tablet, desktop etc)
  • Hvilke Sociale medier kommer der søgninger fra og hvor mange
  • Hvilken udbyder søgeren søger fra
  • Hvilket mærke folk søger fra (Apple, Google, Samsung osv.)
  • Sågar hvilke skærmstørrelser folk søger fra

I denne statisikkan i se hvor mange mennesker, der bruger der er på de forskellige søgemaskiner.

  • Google leverer 90.62% af den samlede søgemaskinetrafik.
  • Yahoo! leverer 3.78% af den samlede søgemaskinetrafik.
  • Bing leverer 3.72% af den samlede søgemaskinetrafik.
  • Ask Jeeves leverer 0.36% af den samlede søgemaskinetrafik.
  • Baidu leverer 0.35% af den samlede søgemaskinetrafik.

Statistikken herover viser tydeligt at Google er den store vinder i spillet om magten på søgemaskinerne.

Når folk kigger på et søgeresultat kigger de i den øverste del af søgningen

Når folk søger på Google, ser det kun den øverste del af søgningen

For at forstå hvorfor SEO folk og andre online markedsføringspecialister er så fokuserede på forskellen på top og bund i søgeresultaterne, kan lettere beskrives med denne “varmesøgende oversigt”. Man har simpelthen taget et “skærm print” af en søgemaskinetest under et bestemt søgeord, for at se hvor interaktionen var størst i søgeresultatet. Det viser tydeligt at de øverste 3 resultater i den organiske søgning og de øverste i CPC (de betalte), er de steder folk er mest aktive.

Derfor er SEO opfundet

Derfor er SEO opfundet, for at forsøge at skabe så mange forskellige specifikke søgninger indenfor områder, som muligt. Derfor er alternative søgeord så god en ide, når det kommer til søgninger, da disse åbner op for flere kan være med i toppen end før. Vi anbefaler derfor klart: invester i SEO, da flere milliarder mennesker dagligt ikke kan tage så meget fejl.

Invester i SEO, da flere milliarder mennesker dagligt ikke kan tage så meget fejl

Alt denne ret så imponerende forskning, fører os til vigtige konklusioner om søgning på nettet og markedsføring via søgemaskinerne i særdeleshed, gør os i stand til at påstå følgende udsagn:

Søgninger på Google

Søgninger på Google er blevet meget meget populære. Og alle statistikker viser en stærk vækst på næsten 20% i bare i år. Mange milliarder af mennesker rundt omkring i verden, søger dagligt på alle mulige produkter, services eller brands, skal i ikke være med der? Søgninger er bevist at virke og driver dagligt milliarder i omsætninger til de virksomheder med gode placeringer på især Google. Sproget er tydeligt: des højere placeringer, des mere indtjening.

At være placeret i toppen af søgeresultaterne giver ikke kun den største mængde trafik, men indgyder også tillid hos forbrugerne, der igen skaber omtale og delinger på de sociale medier og tilsidst endnu mere omsætning. SEO må derfor siges at være et afgørende skridt i retning af større online succes i håbet om at realisere jeres budget mål.

Et vigtigt aspekt af SEO

Et vigtigt aspekt af søgemaskineoptimering er at gøre din hjemmeside nem for både brugere og søgemaskiner at forstå. Selvom søgemaskinerne er blevet mere og mere sofistikerede, er de stadig ikke i stand til at forstå en hjemmeside på samme måde, som et menneske. SEO hjælper søgemaskinerne med finde ud af, hvad hver eneste side handler om, og hvordan der vurderes nyttigt for brugerne, der lander på siden.

Er det der SEO ikke bare noget hokus pokus for at tjene penge?

Et typisk argument MOD SEO

Et ofte hørt argument mod SEO folket lyder ca således: “Ingen smarte ingeniører ville nogensinde bygge en søgemaskine, der ville kræve, at hjemmesider følger bestemte regler eller principper for at blive placeret eller indekseret godt i et søgeresultat. Alle med en halv hjerne kan da se at ønsket er et søgesystem, der kan kravle igennem enhver arkitektur, fortolke enhver mængde af komplekse eller ufuldkomne koder, og stadig finde en måde at returnere de mest relevante resultater på, og derfor ikke nødvendigvis de sider, der er blevet “optimeret” af uautoriserede SEO eksperter.”

Men den kan ikke beregne samspillet mellem hunden og ejeren

Forestil dig……

Forestil dig, du har sendt et foto online af din familie hund. Et menneske kan beskrive hunden, som “en sort, mellemstor hund, der ligner en almindelig hund, der kan lege kast og hent i parken“. En søgemaskine kan til dags dato, sagtens forstå hvad en hund er, og den ved også hvad en sort hund er. Men den kan ikke beregne samspillet mellem hunden og ejeren eller det spil der skal spilles, eller hvad billedet præcis vækker af minder hos den enkelte. Søgemaskinens tilgang, er mere mekanisk. Den skal have en grundig beskrivelse af billedet og meningen med billedet for at kunne placere billedet med lige præcis jeres hund forrest i søgningen fremfor alle de andres sorte hunde i verden hvor, der med garanti er mere end 10 sorte hunde.

Hvordan kan en søgemaskine forstå et fotografi?

SEO gør vejen til forståelse nemmere for søgemaskinen

SEO er med til at skabe billedet af hunden. SEO gør vejen til forståelse af det førnævnte fotografi lettere for søgemaskinen af forstå, så søgemaskinen har muligheden for, ud af de 100 millioner andre sorte hunde lige præcis at placere din hund øverst i søgeresultatet. Eller ihvertfald øge synligheden omkring netop din hund. Jo mere du eller en SEO ekspert tydeliggør overfor Google at de på din hjemmeside kan finde en sort hund, der kan alle tricks, herunder lege kast og hent i parken, des større er chancen for dit foto bliver set.

moderne søgeteknologi er ikke almægtig

Begrænsningerne i søgemaskinerne

Grænserne for Søgemaskinernes evner er at de alle opererer på de samme grundprincipper, som beskrevet ovenfor: Automatiske søgerobotter gennemgår internettet, følger links og indeksere indhold de gemmer i store databaser. De forsøger at blande dette med kunstig intelligens, for hele tiden at forbedre søgeresultaterne, men moderne søgeteknologi er ikke almægtig. Der er mange tekniske begrænsninger, som kan forårsage betydelige problemer med både integration og placeringer og selv de mindste fejl på en hjemmeside, kan gøre forskellen mellem første og anden pladsen.

skitse over de problemer vi oplever på hjemmesider inden SEO

En lille skitse over de problemer vi oplever på hjemmesider inden SEO

  1. Duplikerede sider : Efter udbredelsen af de populære CMS systemer, som WordPress, opstår, der ofte problemer med duplikerede sider, hvor CMS systemet generere duplikerede sider. Hvilket gør det svært for søgemaskinerne at vurdere, som originalt indhold.
  2. Blokeret kode på en given hjemmeside i feks robots.txt filen, kan føre til en uheldig blokering søgemaskinernes adgang helt.
  3. Dårlig linkstrukturer hvor, der er linket på kryds og tværs uden en “rød tråd”, kan gøre at søgemaskinen vurderer hjemmesidens linkstruktur ikke er forståeligt nok. Eller hvis hjemmesidens indhold ikke er tydelig nok beskrevet eller indholdsrigt nok
  4. Indhold uden tekst, såsom flash-filer, billeder, fotos, video, lyd og plug-in indhold er noget søgemaskinerne stadig har svært ved at tyde, selvom de hele tiden udvikler nye metoder til at analysere dette, skal de stadig have hjælp til at analysere indholdet i billeder og videoer etc.
  5. Tekst, der ikke er skrevet i med almindelige og typiske søgeord folk ville bruge i en given søgning. Et eksempel kunne være hvis folk søger på “køleskabe” og du på din hjemmeside istedet bruger ord, som: “mad køler”.
  6. Forkert målretning i forhold til de som søger. Eksempelvis laver du en hjemmeside, hvis indhold henvender sig til det tyske marked, men faktisk har flest besøgende fra eksempelvis sverige.
  7. Blandede kontekstuelle signaler, som for eksempel, titlen på dit blog-indlæg eksempelvis er “Afrikas’ s bedste Kaffe”, men dine indlæg handlere mere om en ferie resort i Spanien. Disse blandede indlæg, sender forvirrende signaler til søgemaskinerne.

Søgemaskinerne måler relevans af indhold på links og delinger på nettet

Gør opmærksom på din hjemmeside

Sørg for, at dit indhold bliver fundet. Webudvikling er vigtig, men når hjemmesiden er lavet færdig, skal du faktisk først, der ud og markedsføre siden. Søgemaskinerne har ingen mulighed for i sig selv at måle kvaliteten af dit indhold på nettet. I stedet bygger søgeteknologien sine målinger af relevans og betydning, udfra målinger de opspore, i det folk gør: altså om de kommenterer indholdet, deler det på de sociale medier, linker til det osv. Det er ikke nok med en perfekt hjemmeside, hvis ingen linker til det eller deler det.

Da SEO havde sin spæde start i midten af 90’erne

SEO udvikler sig konstant

SEO udvikler sig konstant. Da SEO havde sin spæde start i midten af 90’erne, skulle man manuelt indsende sin ansøgning om optagelse i søgemaskinerne. Man stod for meta keywords tagging, og begrebet “keyword stuffing”, var alle regelmæssige dele af den taktik, der dengang var nødvendig for at rangere godt. I 2004 var det udnyttelsen af link bomber med anker tekster, der matchede ens søgeord og folk købte horder af links fra automatiserede blog kommentar spam misbrugere. I 2011blev bruger interaktion essentielt for ranking via delinger på feks sociale medier etc.

i SEO universet er forandring en konstant ting

Søgemaskinerne har raffineret deres algoritmer

Søgemaskinerne har raffineret deres algoritmer i takt med denne udvikling, så mange af de SEO taktikker, man arbejdede med tilbage i 2004 faktisk kan skade din SEO i dag. Fremtiden vil altid være usikker, men i SEO universet er forandring en konstant ting man skal leve og følge med. Lige præcis derfor er SEO essentielt for de firmaer, der ønsker at være ledende på nettet under søgeord med høj konkurrence og derfor også en høj konverteringsgrad.

Nogle har hævdet, at SEO er død

Nogle har hævdet, at SEO er død, eller at SEO svarer til spam idag. Som vi ser det, er der ikke behov for et forsvar, men blot simpel logik: “Alle seriøse hjemmesider på nettet konkurrerer konstant om opmærksomheden og placeringerne i søgemaskinernes top, og de med viden og erfaring til at forbedre netop disse hjemmesiders placeringer, er vel de samme, der modtager fordelene af den øgede trafik og synlighed.”

Søgeordsanalyse

Søgeordsanalyse har det formål at give den essentielle indsigt i, hvordan jeres målgrupper benytter søgemaskinerne på til at finde frem til en bestemt hjemmesides services eller forskellige produkter. Det siger sig selv, at des mere viden man har om sin målgruppes søgeadfærd, jo mere præcist kan man optimere hjemmesiden efter at ramme dem igennem søgeresultaterne.

Derfor er valget af de korrekte søgeord…..

Keyword Planner

Du skal kigge på om du benytter de samme søgeord, dine potentielle kunder benytter, når de laver søgninger på services eller produkter i din boldgade. Derfor er der udviklet et smart værktøj, døbt Keyword Planner, der kan hjælpe med dine søgeord. Er dine søgeord ikke grundigt optimeret og indsat på hjemmeside, er chancen for, at jeres potentielle kunder finder jeres hjemmeside stort set lig nul. Jeres potentielle målgruppe benytter med garanti mange differencierede søgeord og søgefraser, når de leder efter noget bestemt. Derfor er valget af de korrekte søgeord og også alternative søgeordsfraser afgørende for, om jeres arbejde med SEO bliver en succes.

når man bygger hele sin SEO strategi op omkring specifikt udvalgte søgeord…..

En søgeordsanalyse er uundværlig

Det siger sig selv når man bygger hele sin SEO strategi op omkring specifikt udvalgte søgeord, fremstår de derfor også, som fundamentet i selve SEO arbejdet. En grundig analyse, der tegner et tydeligt billede af hvilke søgeord i bør jagte og også hvordan konkurrencen er på ordene er uundværlig viden i jeres fremtidige fokus omring søgemaskineoptimeringen. Uden søgeord ingen SEO, kort og godt.

konkurrencen på longtail-søgeord er noget lavere

Long-tail søgeord konverterer bedre

Longtail-søgeord eller generiske søgeord er søgeord, der er meget bredt defineret i sin natur. Et eksempel kunne være ”biler”. Folk, der søger på ”biler”, søger meget bredt, og de er derfor langt fra at være en, der konvertere til et salg. Statistikker viser faktisk at det forholder sig anerledes med longtail-søgeordene.

Desuden er konkurrencen på longtail-søgeord noget lavere

Igen et eksempel inden for den samme kategori kunne være ”Køb af sølvgrå Audi A5”. Her er brugeren kommet meget længere i købsovervejelsen, idet kunden har udvalgt en specifik model. Chancen for at personen her konvertere er langt større end førtnævnte søgning på “biler”. Desuden er konkurrencen på longtail-søgeord noget lavere end på de såkaldte “store søgeord”, med masser søge volume.

algoritmer er bygget op omkring popularitetsanalyser

Hastigheden på en hjemmeside (pagespeed)

Det er ikke officielt meldt ud fra Google at hastighed er en afgørende faktor. Men Google har tilgengæld meldt ud af, hvis en hjemmeside har for høj “bouncerate”, altså et for høj antal besøgende, der hastigt forlader hjemmesiden igen og er tilbage i søgeresultatet, har indflydelse på placeringen. Og det giver sig selv, at en hjemmeside, der loader for langsomt har mulighed for at miste besøgende (bouncerate) og det får betydning for din placering.

Websitets hastighed har også indflydelse

Websitets hastighed har også indflydelse på hvor godt det kan indekseres. Taler vi om et stort og komplekst website, kræves der, hurtige load tider, for at få det crawlet ordentligt. Der findes dog undtagelser. Et meget populært website vil have mange links, og det gør, at Googlebot får mere tålmodighed med hjemmesiden. Test din hjemmeside her med pagespeed insights.

Pingdom

Pingdom er et fantastisk værktøj, hvor man kan teste sin hjemmeside. Pingdom er gratis og det giver en meget nøjagtig tilbagemelding af hele din hjemmeside, hvor du kan få oplyst hvilke emner på siden, der tager længst tid om at loade. Pingdom giver dig data, der kan vise dig præcist hvor di skal sætte ind. Det er ikke mange år siden en hjemmeside var hurtig, hvis det loadede på under et sekund, idag skal dit website helst loade på under 500 ms. Det hvis du ønsker at være blandt de hurtigste hjemmesider. Test din hjemmeside på Pingdom her.

On-page eller intern SEO

Når man arbejder med SEO, er noget af det første man bør tjekke: selve den webplatform hjemmesiden er bygget på. Tjek efter om, siden har tekniske issues. Eventuelle tekniske udfordringer kan påvirke det organiske søgeresultat. Det er første sted man starter inden man går videre med on-page SEO.

Indholdet på hjemmesiden (on-page)

Som nævnt tidligere er indholdet på hjemmesiden nok noget af det vigtigste i forhold til SEO. Det er vigtigt, søgeordene er tydeligt defineret og strategisk placeret på hjemmesiden. Tekst bør altid udgøre den væsentligste del af en hjemmeside og være det styrende element. Alt for korte tekster og kan trigger kvalitetsalgoritmen Panda og straffe din side. Husk også at indholdet skal være skrevet af mennesker, til mennesker og ikke med søgemaskinerne, som hovedmålet.

Overskrifterne (Headers)

Det er vigtigt at man benytter sig af unikke overskrifter (headers), både i H1´ere men også de mindre underoverskrifter, bør altid formateres med et H-tag. Dette er uden diskussion den bedste måde, at fortælle søgemaskinerne, at vi laver en overskrift. Google vægter derfor også det der står placeres i overskrifterne højere end den tekst man placerer i brødteksten.

Man bør altid sikre sig alle headers er formateret korrekt

Man bør altid sikre sig alle headers er formateret korrekt. Den første overskrift på en given side bør have H1, og stylingen af denne bør være markant størst, da det er den bærende overskrift. Herefter bruges i rækkefølge, h2, h3 osv.

Sidetitlerne (titeltag)

En sidetitel (titeltag), fortæller både brugeren og Google om sidens overordnede emne. Sidetitlerne bør derfor altid være sigende, præcise. Din sidetitel er din annonce i søgemaskinerne for den pågældende side. Du kan betragte din sidetitel, som din annonces titel, når din side dukker op i søgeresultatet. META-description er den mere uddybende del af titlen.

HTTPS

HTTPS har den funktion at de overfor en kaldet server, viser at det er den korrekte hjemmeside serveren kommunikerer med. Al kommunikation er krypteret, derfor ligger næsten alle betalingsløsninger også baseret på HTTPS. Google faktisk været ude og fortælle at HTTPs nu får en fordel fremfor hjemmesider uden HTTPS. Om det stadig er tilfældet vides faktisk ikke mere. Uanset hvad, er det anbefalingsværdigt at skifte over af sikkerhedsmæssige årsager.

Off-page eller ekstern SEO

Når den interne on-page SEO er klaret, ligger det store arbejde faktisk først forude. Det er den del vi kalder Off-page SEO. Off-page SEO er faktisk der hvor det største arbejde ligger, især indenfor konkurrenceprægede søgeord.

Linkbuilding

Søgemaskinerne vurderer deres rankings udfra mange parametre. Deres algoritmer er bygget op omkring popularitetsanalyser. Når man skal vurdere popularitet, måles det ofte udfra andres anbefalinger. Disse anbefalinger kommer ofte online via links til hjemmesiden eller via de sociale medier. Google måler derfor på antallet af links, samt endnu vigtigere kvaliteten og relevansen af disse links.

Altsammen har indflydelse på placeringen i søgeresultatet

Altsammen har indflydelse på placeringen i søgeresultatet. Links fra hjemmesider med høj troværdighed (såsom Politikken, Staten, Vores Store Dag etc) er utrolig vigtige når det kommer til hvordan man placeres. Des bedre og trusted et link er, des mere påvirker det hjemmesidens placering. Her kan i se en god artikel om hvordan man finder gode links.

Nofollow links

Nofollow links skal tages bogstaveligt, det pålægger søgemaskinerne til ikke at følge et link (selvom nogle gør). Nofollow tags opstod, som en metode til at hjælpe med at stoppe automatiske blog-kommentar og gæstebog indlægsspam. Det har dog forvandlet sig over tid til en måde at fortælle søgemaskinerne til at nedgradere den link værdi, der normalt ville være opstået. Links markeret med nofollow fortolkes lidt forskelligt fra søgemaskine til søgemaskine, men det er klart, at de ikke tilføjer ligeså meget værdi, som normale links.

Er nofollow links så dårlige ?

Selv om nofollow links ikke passere så meget værdi igennem et link, som follow links gør, er nofollow links en ligeså naturlig del af mangfoldige linkprofiler, som de sider, der ligger højt placeret. En hjemmeside, der ligger med en masse indgående links, kan ikke undgå også at akkumulere mange nofollow-links, og dette er kun en naturlig del af linkbuilding.

Be original , write original

Duplikeret indhold (duplicate content)

En af de største indekseringsbarrierer, der findes, er det, der hedder duplikeret indhold. Duplikeret indhold er, ligesom navnet antyder, indhold der er duplikeret, altså indhold der går igen flere gange. Rigtig mange websites lider af at have duplikeret indhold, og selvom SEO-specialister i årevis har råbt op omkring problematikken, kan selv de bedste CMS-systemer ikke se sig fri for duplikeret indhold.

Det er ikke Googles problem om din hjemmeside indekseres korrekt, det er udelukkende dit.

Undgå duplikeret indhold (avoid duplicate content)

Hvis man på sin hjemmeside har duplikeret indhold (duplicate content), kan det være direkte afgørende for dele eller hele hjemmesiden bliver indekseret korrekt. Det kan i sidste ende betyde at det ender med at påvirke mulighederne for at opnå de gode placeringer i Google. Husk på at duplikeret indhold, som tidligere nævnt findes i mange forskellige versioner (læs CMS systemerne ovenfor).

Det er ikke Googles problem om din hjemmeside indekseres korrekt

Det siger sig selv at søgemaskinerne får svært ved at gennemskue, hvilken side, der er den korrekte, og derfor hvilken i ønsker skal fremhæves i søgeresultatet. Et så vigtigt et valg, skal man ikke lade være op til søgemaskinerne alene, men forsøge at påvirke, så man får det rigtige søgeresultat frem hos kunderne. Det er ikke Googles problem om din hjemmeside indekseres korrekt, det er udelukkende dit.

Fælles protokoller for SEO

SEO firmaer har en tendens til at bruge en masse værktøjer. Nogle af de mest nyttige er faktisk fremstillet af søgemaskinerne selv. Søgemaskineudviklerne har et brændende ønske om at webmasteren designer hjemmesider og indhold, der er let tilgængelig for søgemaskinerne. Derfor stiller de en bred vifte af SEO værktøjer, analyseredskaber og vejledninger til rådighed. Disse gratis værktøjer giver unikke muligheder for at udveksle oplysninger med søgemaskinerne.

Sitemaps

Tænk på et sitemap som en liste af filer, der giver hints til søgemaskinerne om, hvordan de kan gennemløbe din hjemmeside. Sitemaps hjælper søgemaskinerne med at finde og klassificere indholdet på din hjemmeside, som de måske ikke har fundet af sig selv. Sitemaps kommer i en række forskellige formater, og kan henvise til mange forskellige typer af indhold, herunder video, billeder, nyheder etc. Du kan læse alle detaljer sitemaps protokoller, på Sitemaps.org. Du kan også vælge at bygge dit eget sitemap på XML-Sitemaps.com.

RSS

Really Simple Syndication eller Rich Site Summary forkortet RSS. RSS sitemaps er nemme at kode til automatisk at opdatere, når der tilføjes nyt indhold. Selv om RSS er en dialekt af XML, er det faktisk meget sværere at styre på grund af dets opdaterings egenskaber.

Robots.txt

Robots.txt

Robots.txt er et produkt af Robots Exclusion Protocol. Det er en fil, der er skjult på en hjemmeside’s “root directory” (fx, www.google.com/robots.txt). Robots.txt filen giver instruktioner til web-crawlere, om din hjemmeside.

Ved hjælp af robots.txt

Ved hjælp af robots.txt kan webmaster kan angive, overfor søgemaskinerne, hvilke områder af hjemmesiden, de gerne vil forhindre at  søgerobotterne får adgang til, samtidigt også angive placeringen af sitemap filer og crawl-delay parametre. Du kan læse mere om dette på robots.txt via Moz.com.

Følgende kommandoer er tilgængelige:

  • Forhindrer robotter i at få adgang til bestemte sider eller mapper
  • Sitemap angiver placeringen af hjemmesidens sitemap eller sitemaps
  • Gennemgår den hastighed (i millisekunder), en robot kan gennemgå en server

Et eksempel på Robots.txt#Robots.txt www.example.com/robots.txt
User-agent: *
Disallow:# Don’t allow spambot to crawl any pages
User-agent: spambot
disallow: /sitemap:www.example.com/sitemap.xml

Meta Robots

Meta robots skaber side niveau instruktioner for søgemaskine bots. Meta robots skal være inkluderet i head-delen af HTML-dokumentet.

Rel=”Nofollow”

Husker du hvordan links fungerer som anbefalinger? Rel=nofollow gør det muligt for dig at linke til en hjemmeside, og samtidig fjerne din “anbefaling”. Bogstaveligt talt, “nofollow” fortæller søgemaskinerne ikke at følge det link, selv om nogle søgemaskiner gør det alligevel.

Eksempel på nofollow<a href=”http://www.example.com” title=”Example” rel=”nofollow”>Example Link</a> 

RANKBRAIN

Google har leveret værktøjet RankBrain, der har det formål at levere mere relevante søgeresultater, der bedre matcher hensigten med vores søgning. RankBrain er en slags kunstig intelligens, der baserer dens valg udfra på den adfærd, den oplever via Googles brugere anvender ved søgninger.

RankBrain er ikke en algoritme

RankBrain er ikke en algoritme, der reagerer på en bestemt måde og på udvalgte parametre. Den har gjort livet sværere at optimere hjemmesider efter end man før kunne. RankBrain kom på banen i 2015 og siden da, forsøgt at lære vores brugeradfærd bedre at kende, når vi laver søgninger i Google.

RankBrain arbejder således

RankBrain arbejder således at den forsøger at gætte sig frem til, hvilke søgeresultater, den vurderer er relevante i forhold til en given søgning, hver gang der er nogen, der søger på noget nyt den ikke før har mødt. Baseret på hvad brugerne klikker på i søgeresultaterne, justerer RankBrain ikke kun placeringerne søgeresultatet, men tilretter sig så den næste gang er bedre stillet i lignende søgeresultat. Baseret på det resultat der klikkes på næste gang, tilpasser RankBrain sig så igen søgeresultaterne osv.

RANKBRAIN = Optimer inholdet til mennesket bag søgningen

RankBrains gør det sværere at søgemaskineoptimere, fordi det ikke er en enkeltstående algoritme, der har en anerkendt funktion. Nu er det jo pludselig de menneskelige søgninger og aktiviteter, der er med til at påvirke RankBrain. Nøglen til at lave RankBrain-optimering er at tilpasse indholdet på hjemmesiden herunder title og meta description, så matcher den søgehensigt brugeren har, ved en given søgning. Når man er skarp på søgehensigten, kan man også bedre justere indholdet, så det bedre matcher hensigten og derved øger chancerne for jeres side placeres højere søgeresultaterne.

Flere gode tips og tricks: