+4542679011 mail@asmussenmedia.dk

200 ranking faktorer er mange, men er de alle lige vigtige?

Google´s (ca.) 200 ranking faktorer, er de myter eller nøglen til online succes? Har du ligesom os funderet over, hvordan Google egentlig vurderer og placerer sine søgemaskineoptimering resultater? Vi har gravet og gravet og studeret og forsøgt os frem. Vi har lånt og vi har ladet os inspirere af nogle af verdens dygtigste SEO eksperter. Her får i den Danske udgave af Google´s 200 ranking faktorer.

Google´s 200 ranking faktorer og Brian Dean

Listen her med de 200 ranking faktorer tager udgangspunkt i den (100%) SEO nørdede Brian Dean, der om nogen anden pt performer under de tunge SEO ord på Google.

Brian beskriver ret tydeligt at disse 200 ranking faktorer er et mix af noget Google selv har været ude og sige vægter når de skal ranke en hjemmeside.

Andre af disse faktorer er rene spekulationer fra diverse SEO eksperter rundt omkring i verden.

Domæner og deres indflydelse

I videoen herunder giver vi ordet til ingen ringere end Mr. Google – Matt Cutts, der forklarer lidt om hvordan Google kigger på nogle faktorer i deres ranking system når det kommer til domænets alder etc:

“Differencen mellem et domæne der er 1 år gammel og et domæne med 2 år på bagen, gør ikke den store forskel”

Så fik vi at vide at Google bruger domænets alder, som en faktor, men den er ikke en faktor, der udgør nogen markant stor forskel på om domænet er 1 år gammel eller 8 år.

Skal søgeordet med i selve URL´en?

I gamle dage gav det et super boost i ranking når man smed sit søgeord ind i sine URL´s. Det har ikke samme effekt idag. Men laver man en søgning i Google, kan man se at de stadig markerer søgeordet med fed skrift. Herunder kan i se ordet “fotograf” stå med fed:

Det fortæller at Google stadig kigger på om søgeordet er med i både URL og brødteksten. Derfor må det også have en betydning for ranking.

Skal søgeordet så stå først i URL´en?

Kort forklaret, så er der forskel på om ordet står først eller sidst i din URL. Er du fotograf, og hedder du eksempelvis Lise Låsby, så bør din URL hedde: “Fotografliselåsby.dk” og ikke liselåsbyfoto.dk eller lign.

Har URL´ens længde nogen betydning?

URL´er med søgeordet i sig, der samtidig er korte og præcise har betydning. Der er forskel på om der står “Fotograf-lise-låsby-dk” eller “fotograf-lise-låsby-fotograferer-kun-i-københavn”.

Skal man også bruge søgeordet i et Subdomæne?

Moz.com lavede tilbage i 2011 en undersøgelse på om det havde en effekt at inkludere søgeordet i sit subdomæne: reklamefotograf.fotograf.dk, det har ikke nogen større effekt idag.

Har domænets historik nogen indflydelse?

Et domænes historik har faktisk meget betydning. Anskaffer man sig et domæne med en dårlig baggrund og historik, der har været straffet i Google og derved faldet i Rankings, så kan Google godt vælge simpelthen at nulstille værdien af ethvert backlink, der peger på domænet.

Har et Exact Domain Match nogen betydning?

Et domæne med et Exact Domain Match er ganske udemærket, men kun hvis siden er af høj kvalitet. Køber du bare domænet “fotograf-kolding”, og tror domænet i sig selv er nok, så tager du fejl. Husk på at “Content is king”. Matt Cutts “vejrrapport” om excat match er meget sigende for det faktisk.

Betyder det noget om ens navn er offentlig eller privat i en Whois søgning?

Idag er der mange fine tilgængelige SEO værktøjer og et af dem er WhoIs, hvor man kan slå ejeren af det enkelte domæne op og læse dennes private data. Man kan også vælge at stå som “privat”, det vil sige at ingen kan se hvem, der ejer domænet. Det betyder pt ikke noget om man er offentlig eller privat. Men overdreven brug af “privat”, kan godt se mistænkeligt ud.

Hvad hvis man som ejer af et domæne er straffet i Google?

Man kan faktisk risikere at skulle man være så uheldig at være blevet straffet af Google. Så kan ens ejerinfo risikere at ramme alle de domæner man ejer. Det er en af grundene til vi har nogle domæner UDEN ejerinfo, skulle uheldet være ude.

Er .dk domæner bedre end de andre?

Der er ingen tvivl om at man med et .dk domæne har nemmere ved at ranke godt i Danmark. Men man får det til gengæld sværere hvis man gerne vil ranke på noget internationalt med et .dk domæne. Det kan man løse ved at man satser på sit .dk domæne i det danske marked og så køber et .com domæne til sine internationale aktiviteter.

Hvor vigtig er Title Tag?

Udover fyldig og dybdegående tekstindhold på din webside, er Title tags noget af det vigtigste på din hjemmeside. Det er essentielt at i udfylder alle Title tags på hjemmesiden, da det er dem Google bruger i søgeresultaterne, når de viser resultaterne.

Skal søgeordet så stå først i Title Tag?

Hvis vi igen tager udgangspunkt i nørderne ved Moz, så har de faktisk dokumenteret at hjemmesider, hvor søgeordet er det første ord i Title Tak, er bedre end hjemmesider, der har sat deres søgeord bagerst i Title Tagget.

Hvor skal søgeordet stå i Metabeskrivelsen?

Hvis man benytter WordPress Plug-in´et Yoast, vil den brokke sig ret så højlydt, hvis du ikke benytter dit søgeord i Metabeskrivelsen. Og som med søgeordet i titlen, er det vigtigt at søgeordet i Metabeskrivelsen også står som noget af det første her. Husk på at Google´s søgeresultater faktisk udelukkende består af Title Tag og Metabeskrivelser.

Skal søgeordet indgå i H1 tag?

En så vigtig overskrift som H1 er det et must at søgeordet er repræsenteret.

Skal søgeordet skrives flere gange?

Søgeordet skal gerne fremgå igennem teksten på en “organisk” måde. Teksten skal stadig gerne skrives med hjertet, og lad så derefter søgeordene “snige” sig ind i teksten.

Hvor lang skal teksten være?

Teksten længde har stor betydning for den måde du bliver rangeret på. Kigger vi på statistikken nedenfor fra SERPIQ, ser man tydeligt at tekster på ca. 2-2500 ord rangerer bedst i resultaterne. Det giver kort forklaret simpelthen mere dybde og bedre indhold med lang tekst. Tekst og indhold er faktisk et af de mere essentielle dele af Google´s 200 ranking faktorer. Og det belønner Google pt.

Skal man gentage søgeordet gennem teksten?

Det er altid en god ide at lade søgeordet indgå flere gange i teksten. Førhen var det sådan, at jo flere gange ordet fremgik, des bedre. Idag kaldes det “Keyword stuffing”, hvis man overdriver brugen af søgeordet. En gylden regel siger, at ca. 2% af teksten du skriver må være dit søgeord.

Hvad med synonymer for søgeordet?

Det har vist sig at det faktisk giver et boost i Google hvis man benytter synonymer for det udvalgte søgeord. En smart måde at smide lidt ekstra “brænde på bålet”.

Skal man bruge synonymer i Title Tag og Metabeskrivelserne?

Generelt er det en god ide at bruge synonymer for søgeordet i både Title tag og Metabeskrivelsen.

Hvad betyder hastigheden for loadspeed ved HTML kode?

Google og Bin har begge meldt ud at hastigheden for HTML load var en ranking faktor. Deres søgebotter er blevet langt bedre idag til at vurdere HTML koder.

Hvad er duplicate content (kopieret indhold / samme indhold flere gange) og hvad skal jeg passe på med?

Duplicate content (dobbelt indhold), er absolut NO GO! Prøv at smide en 2-3 tekstlinier ind i Google fra en tilfældig hjemmeside og se siden dukke op i søgeresultatet.

Den der først har skrevet indholdet, ejer indholdet. Læs Googles egen beskrivelse af Duplicate content her.

Hvad er Rel=Canonical (Kanonisering)?

Hvis du har en hjemmeside, der er tilgængelig via flere webadresser, vil det være ret klogt at tydeliggøre overfor Google, hvilken webadresse har autoritativ (kanonisk) for den pågældende side. Ellers kan du blive ramt af duplicate content.

Hvad med billeder og fotos samt grafik?

Det er vigtigt at billeder og grafik på hjemmesiden er komprimeret så meget som muligt, så hastigheden på indlægget er i top. Vi anbefaler Imageoptim til opgaven. Det er desuden vigtigt at alle billeder samt grafisk materiale får navn, Alt Tag, titel og beskrivelse.

Hvad med alderen på et indlæg (dato)?

Google kan godt vælge at satse på nyhedsværdien ved indlæg. Så enten kan du skrive dit indlæg om, eller gen uploade det, med nyeste dato. 

Hvad betyder det for ranking når man opdatere sitet?

Det kan gøre en større forskel at lave store ændringer på en side. Når man fjerner indhold fra hjemmesiden eller retter større dele på sitet kan det sende flere signaler end hvis man blot retter på få ord. Tænk over hvad i gør inden i gør det.

Hvad med placeringen af søgeordet?

Det har en super god signalværdi at have dit søgeord blandt de 100 første ord.

Hvad med søgeordets placering i H2 og H3?

Det har en lille effekt at placere søgeordet i H2 og H3. Da det igen underbygger relevansen af tekstindholdet i forhold til søgeordet.

Hvad med rækkefølgen søgeordet placeres i?

Det har indflydelse på ranking hvor i teksten du skriver dit vigtigste søgeord. Hvis du feks gerne vil ranke på ordene “Bil priser”, så bør i skrive : “Bil priser” istedet for at skrive “priser på bil”. Det henleder mig igen på at gøre jer opmærksomme på at i altid skal lave en grundig søgeordsanalyse inden i går igang med at fokusere på ranking faktorer. I kan benytte Google Keyword Planner som værktøj til denne opgave.

Skal jeg linke ud fra mine indlæg?

Links er med til at binde internettet sammen. Det er en god ide at vælge links til sider med høj autoritet, der underbygger det emne du skriver om.

Hvad med indholdet på de sider jeg linker til?

Det er vigtigt at det indhold du linker til er on-topic (samme emne), som den tekst du er igang med at komponere. Hvis du linker til noget der er off-topic (altså udenfor emnet), kan du risikere at forvirre søgebotterne. Moz har lavet en grundig guide til arbejdet med eksterne links her.